Czym jest ISO i jak najprościej to wytłumaczyć?

ISO to parametr, który określa jak czuła jest matryca aparatu (dawniej klisza fotograficzna) na padające na nią światło. Im wartość ISO jest wyższa tym większa czułość matrycy. Standardowe wartości ISO to: 100, 200, 400, 800, 1600, itp. Dwa razy wyższa wartość ISO, to dwa razy większa czułość, czyli matryca wychwyci dwa razy więcej świtała.

Tylko po co zmieniać wartość ISO?

Zwiększanie ISO pozwala nam przymknąć bardziej przysłonę, co w efekcie da większą głębię ostrości.

Zwiększenie ISO pozwala również skrócić czas naświetlania, dzięki czemu możemy zrobić nieporuszone zdjęcia.

Nie zawsze dysponujemy odpowiednią ilością światła, aby zrobić prawidłowo naświetlone zdjęcie. Im wyższe ISO, tym mniej światła potrzebujemy. Należy jednak pamiętać, że im wyższa wartość ISO, tym gorsza jakość zdjęć. Dlatego zawsze należy zadać sobie pytanie – na jakim zdjęciu mi zależy i co jest dla mnie najbardziej istotne, bo im wyższe ISO, tym więcej „szumów”, mniejsze odwzorowanie kolorów i utrata szczegółów.

iso-625x1000

ISO-exposure

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *